Menu

MOOCs – Online læring on-demand

De fleste af os har nok et ønske om at blive bedre til et eller andet, men ved ikke lige, hvordan vi kommer i gang med Photoshop, marathon-løb, indisk madlavning eller hvad det nu er, vi er interesserede i. En af de (meget positive) udviklinger kommunikationsteknologi har ført med sig, er muligheden for at uddanne sig online, on-demand. I en tid hvor bl.a. universiteterne beskyldes for manglende undervisning og faglige fællesskaber, og de studerende i stigende grad beskrives som dovne og ugidelige udgør disse online E-læringsplatforme et glimrende alternativ/supplement til traditionelle uddannelsesinstitutioner.

I dette indlæg vil jeg præsentere en række forskellige E-læringsplatforme (også kaldet MOOCs – Massive Open Online Courses).

Modellen – Fra alle til alle med MOOCs

Der findes i dag en række forskellige platforme, der alle tilbyder undervisningsmateriale i forskellige former til forskellige formål. Disse mange platforme fordeler sig primært i to forskellige kategorier, a) de privatejede og b) de universitetsstyrede.

De private – Khan Academy, Udemy og Coursera

I den første kategori, de privatejede, finder vi MOOC-udbydere som Khan Academy, Udemy og Coursera. Der findes naturligvis mange flere sider derude, men jeg har valgt at tage udgangspunkt i disse, særligt populære platforme. Disse MOOCs fungerer bl.a. ved at give eksperter mulighed for at blive undervisere, ved at tillade dem at udbyde kurser, enten som selvstudie eller i virtuelle klasseværelser – altså, de såkaldte MOOCs (Massive Open Online Courses). Som videnstørstigt individ kan man så efterfølgende tilmelde sig de oprettede kurser, nogle gange gratis, andre gange mod betaling. I visse tilfælde er det endda muligt at modtage eksamensbeviser, certificeringer og udtalelser som bevis på deltagelsen i et kursus.

Listen af udbydere er lang, og vokser dag for dag

Når mange af disse kurser er gratis skyldes det, at sider som Khan Academy modtager million-store donation fra fonde som the Bill and Melinda Gates Foundation. Donationerne er desuden medvirkende til at online-universiteterne kan tiltrække dygtige medarbejdere og undervisere, og herved styrke deres positioner som seriøse supplementer til de traditionelle uddannelsesinstitutioner.

I en verden hvor globaliseringen medfører øget konkurrence forstår man godt at store kapitalfonde og virksomheder som Google, Microsoft, Facebook og Apple bidrager til at opbygge en veluddannet arbejdsstyrke og herved også en købestærk kundebase. Særligt i lande som Indien stiger antallet af folk med smartphones markant i disse år, og herved er der ved at opstå helt nye markeder, både for de store, multinationale virksomheder, men også for E-læringsplatformene der får mulighed for at nå ud til et publikum, for hvilke en uddannelse ikke er en selvfølge.

De universitetsstyrede

I den anden kategori finder vi en række universiteter der har fået øjnene op for at deres brand kan fungere som et fundament for en helt ny forretningsmodel hvor deres kurser nu kan tilbydes (og sælges) til studerende i hele verden. Anført af MIT’s OpenCourseWare skyder stadig flere universitetsstyrede, online kursusdatabaser op på nettet. I denne kategori kan desuden nævnes platforme som Stanford Online, webcast.berkeley og edX, en online platform der samler og udbyder kurser fra diverse software mastodonter som Microsoft samt en række amerikanske Ivy League universiteter.

Kurserne og materialet på disse platforme kommer i form web- og screencasts, optagede lektioner, selvstudie, online classrooms og mange andre. I modsætning til de privatejede platforme har de universitetsejede platforme fordelen af at kunne bruge deres eget brand som et kvalitetsstempel af deres materiale. Dette gør også at mange af kurserne koster penge – særligt hvis du skal have et certifikat på din deltagelse med i handlen.

Fagudbuddet – Lær om alt mellem himmel og jord

Det er næsten en umulig opgave at give et signalement af fagudbudet på E-læringsplatformene, da der stort set ikke er noget emne, der er udeladt. Når alle har mulighed for at oprette kurser er fagudbudet på de private platforme selvsagt enormt. På platforme som edX består udbuddet både af private kurser, og kurser fra universiteter. E-læringsplatformene tilbyder derfor et tilsyneladende bundløst hav af kurser, lige fra musikproduktion til Photoshop til makroøkonomi.

De udbudte fag bliver desuden leveret på meget forskellig vis, hvilket gør det muligt at underbygge fagets stof med billeder, lyd, video, links og lign.

Programmering hitter

Selvom der ikke umiddelbart er frigivet lister over de mest populære kurser på de forskellige E-læringsplatforme, så har visse folk gjort forsøg på at finde frem til hvilke kurser der tiltrækker mest opmærksomhed. Umiddelbart er det særligt de matematiske og computertekniske fag der hitter på listen over populære fag på Coursera:

  1. Computer Science 101 (Stanford University)
  2. Machine Learning (Stanford University)
  3. An Introduction to Interactive Programming in Python (Rice University)
  4. Cryptography I (Stanford University)
  5. Model Thinking (University of Michigan)
  6. Gamification (University of Pennsylvania)
  7. Startup Engineering (Stanford University)
  8. A Beginner’s Guide to Irrational Behavior (Duke University)
  9. Functional Programming Principles in Scala (École Polytechnique de Lausanne)
  10. Statistics One (Princeton University)

(Se hele listen her: http://www.diygenius.com/the-50-most-popular-courses-on-coursera/)

De øvrige kurser på listen med de 50 mest populære kurser indeholder tilsvarende meget tekniske fag. Selvom listen kun er et skud, og desuden kun er gældende for Coursera (der regnes for at være den største MOOC-udbyder med over 1000 kurser), formoder jeg at listen er ret sigende. Mange af fagene på listen relaterer sig særligt til arbejdet med data, eller Big Data som det så populært at været døbt de seneste år. Hermed er det meget nærliggende at antage at ønsket om at blive “Data Scientists” – en stilling der er døbt til at være det mest sexede job i verden (selvom mange ikke rigtigt ved hvad en “data scientist” er…) – er meget attraktivt i disse år.

Tekniske færdigheder topper listen

Foruden de mere hardcore matematiske og statistiske kurser, så hitter mange web-udviklingssites også i disse dage. Sider som TeamTreeHouse.com og Lynda.com er efterhånden så veludrustede med kurser og tutorials at du kan lære alle de mest gængse udviklingssprog og metoder, og tilmed få udbygget din forretningsforståelse og UX-færdigheder.

TeamTreeHouse tilbyder kurser i alle de mest anvendte webudviklingssprog og værktøjer, og tilbyder dig tilmed kurser i forretningsudvikling og UX.

Sider som TeamTreeHouse tilbyder for lidt under 200 kroner om måneden ubegrænset adgang til deres mange hundrede timers video-tutorials. I følge dem selv har over 125.000 brugere på verdensplan gjort brug af dette tilbud, og mange af disse brugere har ifølge TeamTreeHouse selv formået at vende deres karriere fra “zero til hero”.

Efteruddannelse på egen hånd

Med de mange MOOC’s er der efterhånden ingen undskyldning for ikke at kunne skrive en smule HTML, CSS eller JavaScript. Det er en spændende udvikling, der gør alle i stand til at være med til at udvikle vores fremtidige virkelighed, der i stigende grad er påvirket af teknologiens indtog i vores liv.

Personligt har jeg forsøgt mig at komme i gang med TeamTreeHouse et par gange, men har aldrig rigtigt fundet et flow, der gjorde, at jeg fik det store udbytte. Til gengæld har jeg meldt mig til FutureLearn’s “Big Data: Measuring and Predicting Human Behaviour”-kursus fra d. 20 april. Kurset er udbudt af the University of Warwick, koster gratis og løber i følge planen over 9 uger, med 4 timers forberedelse hver uge. For 300 kr. har jeg endog mulighed for at købe et personligt certifikat, der verificerer min deltagelse på kurset – en feature jeg nok næppe kommer til at smide penge efter.

TL;DR – MOOC’s kort fortalt
MOOC står for Massive Open Online Course og er en ny måde at udbygge dit CV på online. Gennem gratis eller betalte kurser afholdt af eksperter og universiteter fra hele verden får du mulighed for at lære om alt fra statistik til HTML.

Flere massive E-læringsplatforme som Coursera og edX udbyder allerede over 1000 forskellige kurser, og eftersom (næsten) alle kan tilbyde kurser stiger antallet hele tiden. Særligt de matematiske og programmeringstunge fag er populære på E-læringsplatformene. Dette formodes at være ansporet af den store interesse der er for koncepter som Internet of Things og Big Data, der alle spår om en fremtid med fokus på data indsamling og analyse i stor stil.

Ressourcer:

Er du nysgerrig efter mere, eller vil du selv tilmelde dig et kursus har jeg samlet en liste med nogle af de mest populære platforme og sider om E-læring.

Comments (0)

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *