Menu

Hvad er Usability? Et review af Steve Krugs “Don’t Make Me Think”

Usability er et begreb indenfor User Experience-design, og bruges i grove træk til at beskrive brugervenligheden af et digitalt produkt. Steve Krug skrev i 2000 “Don’t Make Me Think”, der af mange betragtes som bogen om usability. I dette indlæg gennemgår jeg de væsentligste pointer fra bogen, og besvarer spørgsmålene “Hvad er usability?” og “Hvordan arbejder jeg med usability?”.

Hvad er usability? Alle hjemmesider og apps bliver udviklet med formålet om at gøre “noget” tilgængeligt for brugeren. I nogle tilfælde er dette “noget” information eller data, mens det i andre tilfælde kan være kunst, spil eller anden underholdning. Uanset hvilken genre af hjemmeside eller applikation der er tale om, er det væsentligt, at en bruger kan opnå sit ønskede mål – og lige netop er omdrejningspunktet i usability-begrebet.

Steve Krug mener selv, at usability betyder:

A person of average (or even below average) ability and experience can figure out how to use the thing to accomplish something without it being more trouble than it’s worth.

Steve Krug, “Don’t make me think” (revisited)

Med andre ord skal de produkter og ydelser, som vi tilbyder digitalt, være brugervenlige, før at de er værdiskabende.

I “Don’t Make Me Think” gennemgår Krug en lang række koncepter indenfor usability, og forklarer, hvordan man kan arbejde effektivt og målrettet med, at gøre websites og apps mere brugervenlige. I dette indlæg har jeg valgt at lave et udpluk af disse bedste tips og tricks:

  • Hvordan bruger vi egentlig nettet?
  • Hvad er god navigation?
  • Fremhæv din identitet og understøt brugerens mission

Før jeg går i kødet på Krugs mange guldkorn, vil jeg lige kort sætte scenen, og give et par bud på, hvorfor usability stadig er vigtigt i 2019.

Hvorfor er Usability vigtigt?

Det giver jo næsten sig selv, at brugervenlighed er vigtigt. Hvis brugeren ikke kan finde ud af at benytte dit produkt eller din hjemmeside, er der en god chance for, at vedkommende ikke får det udbytte han/hun ønsker.

I moderne markedsføring er målet typisk at få brugeren til at gøre noget bestemt på vores side. Typisk søger man en bestemt konvertering (tilmelding til et nyhedsbrev, køb, udfylde en formular osv.) og her er det vigtigt, at vores hjemmeside eller applikation understøtter at brugeren kan gøre netop dette.

Derfor gør vi derfor også klogt i at designe vores tjeneste således, at brugeren har let ved at udføre den ønskede handling.

Er vores hjemmeside eller app derfor dårligt designet, risikerer vi at brugeren forlader vores side, hvilket går ud over vores mulighed for at lave den ønskede konvertering.

Usability-begrebet er dertil så udbredt, at det har ISO-standard (ISO 9241 inkl. tilhørende underdele). Meget lig Steve Krugs definition, lyder devisen i ISO 9241-210 omkring usability således:

[…] the extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use.

The Interaction Design Foundation, https://www.interaction-design.org/literature/topics/usability

Så hvordan gør arbejder vi så med usability? Lad os se, hvad Steve Krug siger!

Hvordan bruger vi egentlig nettet?

One of the very few well-documented facts about Web use is that people tend to spend very little time reading most Web pages. Instead, we scan (or skim) them, looking for words or phrases that catch our eye.

Steve Krug, “Dont Make Me Think” (2014)

Når Steve Krug har navngivet sin bog “Don’t make me think!”, så henviser han til, at en god hjemmeside, er en hjemmeside, der tilbyder brugeren nogle indlysende valg. Som Krug siger; “We’re usually on a mission”.

Ingen læser alt hvad du skriver

Det er det vigtigt at forstå, at de fleste brugere ikke er interesserede i at læse enorme mængder tekst. I stedet for scanner de fleste af os de sider vi besøger, for at finde præcist det vi søger.

Derfor er vi som brugere også trænede i, at scanne efter bestemte felter eller ord (fx “Login”-felter eller “Kontakt”-labels), således at vi slipper for at læse mere end absolut nødvendigt.

Fordi vi som brugere ikke læser alting, er vi også indstillede på at gå på kompromis med vores valg. Krug fremhæver, at mange brugere kigger efter det første acceptable valg. Vi er med andre ord villige til at tage chancer, når vi navigerer på nettet, og trykker hellere “tilbage” en gang ekstra, end at læse hele teksten.

Person der står overfor et valg
Når vi præsenteres for mange valgmuligheder, er vi ofte tilbøjelige til at vælge det første acceptable valg, som vi falder over

Der findes selvfølgeligt undtagelser, som fx når vi jagter nyheder, eller på anden måde er indstillet på at læse længere tekster.

Og hvad betyder det så? Det betyder blandt andet, at det kan være en god idé at holde sig til kendte design-konventioner. Et par af de mest typiske konventioner er således:

  • Virksomhedens logo er placeret øverst til venstre på siden
  • Menuen er placeret øverst på siden – ofte til højre for logoet
  • Et ikon af en kurv eller indkøbsvogn er der, hvor vi kan finde de varer, vi har lagt til side
  • Rød betyder “stop” eller “fare”
  • Et ikon af en lup indikerer et søgefelt

Begynder vi pludseligt at lave om i disse konventioner, skal brugeren tænke sig unødvendigt meget om. Dermed ikke sagt, at det er umuligt at lave alternative designs, men det stiller krav til både designeren og brugeren.

Steve Krug anbefaler:

1. Udnyt konventioner til din fordel

2. Lav effektive visuelle hierarkier

3. Gør det tydeligt hvad der er links og knapper

4. Gør det let for brugeren at scanne sidens indhold

Hvad er god navigation?

Langt de fleste hjemmesider og applikationer har en række forskellige funktioner og anvendelsesmuligheder. Lige med undtagelse af stopuret på min telefon, har jeg svært ved at komme i tanke om andre apps, der er så simple, at der ikke er behov for nogen form for navigation. Og lige netop navigation er et centralt element i moderne digitalt design.

Når vi bevæger os rundt på nettet, er vi som regel på jagt efter et eller andet (services, varer, information osv.). Nogle folk finder det de søger ved at bruge det gode gamle søgefelt, mens andre bedre kan lige at gå på opdagelse i menuer og via links og knapper.

Klassiske navigationselementer

Nogle af de hyppigst anvendte navigationselementer er menuer, brødkrummer og sitemaps. Fælles for alle disse elementer er, at de giver designeren mulighed for at skabe et hierarki over sidens indhold. God er uden tvivl en helt central del af svaret på spørgsmålet “Hvad er usability” (eller rettere “Hvad er god usability”.

For Steve Krug skal god navigation bidrage med følgende:

  • Den skal fortælle os, hvad vi kan finde på hjemmesiden
  • Den skal hjælpe os med at forstå, hvordan vi kan bruge hjemmesiden
  • Den skal give os tillid til, at sidens designere ved hvad de laver

For en helt almindelig hjemmesidemenu vil hierarkiet bestå af forskellige niveauer af sider. På en tøjside kunne dette være noget lig dette:

  • Herretøj
    • Overtøj
      • Jakker
      • Frakker
      • Blazere
    • Bukser
      • Jeans
      • Shorts

En menu af denne type er god til at give brugeren et fokuseret overblik over sidens indhold fordelt i kategorier.

Konventioner for god navigation

Som nævnt i forrige afsnit er der en udbredt forventning om, at man kan finde virksomhedens logo øverst i venstre hjørne af hjemmesiden. På samme måde har de fleste også en forventning om, at logoet fungerer som en knap, der tager brugeren tilbage til forsiden.

Ved at placere de forskellige navigationselementer de steder på siden, hvor brugeren forventer at finde disse, øger vi brugervenligheden af vores tjeneste.

For menuer gælder det ifølge Krug, at disse placeres umiddelbart under logoet (horisontalt), eller i en liste til venstre på siden (vertikalt). Bryder vi med disse konventioner, og placerer elementerne andre steder på siden, end der hvor brugeren forventer at finde dem, risikerer vi, at brugeren forlader siden.

Der findes ikke en endegyldig liste over konventioner (på trods af at de to førnævnte er ret vigtige), og man kan med fordel selv lave research på de løsninger og designs man arbejder med. Selv applikationer der kræver betaling kan ofte tilgås med gratis trial-perioder, der giver designeren lov til at smugkigge, og lade sig inspirere.

Steve Krug fremhæver følgende konventioner for god navigation:

1. Sørg for at placere navigationselementer der hvor brugeren forventer, at de er (logo øverst til venstre osv.)

2. Synliggør altid overfor brugeren, hvor han/hun befinder sig på siden (kan gøres på URL-niveau)

3. Giv brugeren mulighed for at søge på din side – nogle brugere går altid direkte til søgefeltet, når de søger information

4. Gentag gerne dig selv. Selvom brugeren lige har trykket på “Herretøj” i menuen, må dette godt stå som overskrift på undersiden

5. Sørg for at der er overensstemmelse mellem links og indhold, således at brugeren bliver mødt af indhold der matcher linkets natur

Der findes flere gode navigationselementer som fx breadcrumbs, der også kan give en større grad af brugervenlighed. Den kan du læse meget mere om lige her: link.

Fremhæv din identitet og understøt brugerens mission

“The one thing you cant afford to lose in the shuffle – and the thing that most often gets lost – is conveying the big picture

Steve Krug

Det er efterhånden kendt, at brugere har en tendens til at forlade websites hurtigt, hvis ikke du formår at fange deres interesse. Som Steve Krug også påpeger herover, er det vigtigt, at brugeren med det samme de kommer ind på en side, får en fornemmelse af følgende:

  • Hvad er det her for et sted?
  • Hvad kan jeg gøre her?
  • Hvad kan jeg få her?
  • Hvorfor skal jeg være her, og ikke alle mulige andre steder?

Hvis man som bruger ikke kan svare på de spørgsmål relativt hurtigt, er der en stor sandsynlighed for, at man ikke orker at undersøge siden nærmere, mener Krug.

Nogle mener måske, at deres produkt eller service er så selvindlysende, at de ikke behøver at fremhæve deres value-add, og her kommer Krug os igen til undsætning, med en række god (mod)argumenter:

  • “Vi behøver ikke at fremhæve vores value-add – det er da indlysende”
    • Krug afviser: Som afsender har du typisk ikke noget grundlag for at vurdere, hvordan andre opfatter dit produkt, da du simpelthen er for fedtet ind i materien til at se tingene fra andre vinkler.
  • “Vi bør kun fremhæve vores value-add en gang/et sted – ellers bliver kunderne irriterede”
    • Krug afviser: Meget få folk vil forlade en side, fordi de får den samme information to gange.
  • “Alle der VIRKELIG har brug for vores produkt/service, vil vide hvad vi taler om”
    • Krug afviser: Det er farligt at drage konklusionen, at folk der ikke forstå din side ved første øjekast, ikke er din målgruppe. Krug mener, at flere folk skal have samme information flere gange, før de får en “A-HA!”-oplevelse.

Der er mange virkemidler, der kan hjælpe dig med at få brugeren til at forstå det store billede. Taglines er fx en glimrende måde at kommunikere et budskab på.

Desuden foreslår Krug et greb han kalder “The Welcome Blurb”, der beskriver en informationsrig underrubrik, der ofte er placeret som det første brugeren ser på siden.

Screenshot af slack.com landingssiden
“The Welcome Blurb” fra Slack.com

Steve Krug beder dig huske på følgende:

1. Informér brugeren om hvad de kan få ud af at bruge dine produkter/services

2. Gentag gerne de vigtigste budskaber. Brugere bliver ikke skræmt væk af at få den samme information flere gange.

3. Husk virkemidler som “Taglines”, “The Welcome Blurb”, “Whitespace” og lign.

Konklusion: Solid grundviden på blot 200 sider

Steve Krugs bog giver flere gode svar på spørgsmålet “Hvad er Usability?”, og er med sine 200 sider hurtigt læst. Som Krug selv skriver i bogens forord, så er bogen bevidst holdt kort, så den kan læses på en lang flyvetur eller over en weekend.

Bogens kapitler har et læsevenligt og velillustreret format, og selve indholdet står skarpt. “Don’t Make Me Think” har været hyldet i snart 20 år, og det blåstempler næsten bogens indhold og budskaber, der ellers hviler på anekdoter og en god gang “common sense”.

Comments (0)

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *